PIPkaartjes

PIPkaartjes

Leer effectief en efficiënt!


Met onze PIPkaartjes (ook wel bekend als flitskaartjes) leert je kind effectief en efficiënt. Door ons zelf bedacht? Nee hoor! Dat is gedaan door Professor Sebastian Leitner en wordt over de hele wereld gebruikt. De naam PIP hebben wij er zelf aan gegeven en staat voor: Persoonlijke Inprenting Post-its

Hoe gebruikt je kind de PIPkaartjes?

1 EERST SCHRIJVEN
Aan de voorkant schrijf je een vraag, woord of definitie. Aan de achterkant schrijf je het antwoord, vertaling of betekenis. Je legt de kaarten in stapel 1, nadat je ze hebt doorgenomen mogen ze naar stapel 2.

2 DAN LEREN
Vervolgens ga je de kaarten leren. Je pakt je stapel 2 kaarten en beantwoord ze stuk voor stuk. Ken je een kaart? Dan leg je hem in stapel 3. Ken je de kaart nog niet? Dan blijft de kaart in stapel 2. Je leert alleen de PIPkaartjes uit stapel 2 die je nog niet kent. 

3 HERHALEN
Je leert de kaarten uit stapel 2 net zo vaak totdat ze belanden in stapel 3. Stapel 3 neem je aan het einde van de dag nog even door. Ken je de kaart toch nog niet helemaal? Dan belandt deze weer in stapel 2. Vlak voor de toets neem je alleen nog stapel 3 door (en is hopelijk stapel 2 leeg..).

Bij Ons leren we de PIPkaartjes goed te gebruiken. Zo leren wij de kinderen dat:

  • Elke dag alleen de kaartjes leren die je niet kent, juist de leertijd korter maakt.
  • Wanneer je zelf schrijft, je de stof beter kan onthouden.
  • Je op elke PIPkaart maar één vraag en één antwoord moet schrijven.
  • Zelf bedachte ezelsbruggetjes het beste werken; hoe gekker , hoe beter!
  • Je makkelijker leert wanneer je werkt met tekeningetjes en schema’s.
  • Arceren en schrijven met verschillende kleuren werkt!
  • Het effectief leren is wanneer je met het antwoord begint en dan de vraag nog weet.. (en het nog sneller gaat ook).
  • Hardop leren helpt!

Naast de PIPkaartjes hebben wij  nog andere handige tools, bijvoorbeeld onze HSWRKPLNNR.